Open Thu~Sun 13:00~19:00
2023.9.28(Thu)-10.22(Sun)
久保田沙耶
1987年、茨城県生まれ。
筑波大学芸術専門学群卒業。
東京藝術大学大学院美術研究科博士後期課程美術専攻油画研究領域卒業。
瀬戸内国際芸術祭2013で発表された「漂流郵便局」は、以前郵便局として使われていた建物を使用し、届け先のわからないモノ、コト、ヒトに宛てた手紙を預かるアートプロジェクトとして大きな反響を呼ぶ。近年は2015年ロンドンのアーティストインレジデンスで訪れた美術修復学校での経験を契機とし、失いかけているモノの価値や存在の再構築を試みている。
久保田は過去の記憶や日常の何気のない風景、人や場所との出会いによって生み出される痕跡などを組み合わせ、平面や立体など複数のメディアを使い、その表現に幅を持たせている。
今回の展覧会タイトルになっている「もぬけ」とはもともと「もぬく」という動詞があり、蝉や蛇が外皮を脱ぎ、脱皮するという意味や、抜けて外に出る、脱するという意味で、古くは平安時代の万葉集でも使われている。この言葉には「なにも無い」ということより「かつてここに何かが在った」ということが強調されている。
本展では、白いインクによって描かれたガラスを何層も重ねた作品と、分厚くブロック状になっている半立体の作品を展示する。
久保田によって透明なガラスの中に封じ込められたかつてここに在った形跡「もぬけ」を是非ご高覧ください。
SAYA KUBOTA
Born in 1987 in Ibaraki Prefecture, Japan.
Graduated from the School of Art and Design at the University of Tsukuba.
Completed the Doctoral Program in the Department of Fine Arts, Majoring in Oil Painting Research, at Tokyo University of the Arts.
Her art project "Drifting Post Office," presented at the Setouchi International Art Festival in 2013, garnered significant attention. It utilized a building previously used as a post office to collect letters addressed to unknown recipients, encompassing objects, events, and people. In recent years, inspired by her experience at a fine art restoration school during an artist residency in London in 2015, Kubota has been exploring the revaluation and reconstruction of things on the verge of being lost.
Kubota combines past memories, everyday mundane scenes, and traces born from encounters with people and places. She utilizes multiple media, including two-dimensional and three-dimensional forms, to diversify her expressions.
The title of this exhibition, "Monuke," originally comes from the verb "monuku," which signifies shedding or peeling away, such as when cicadas or snakes shed their outer skins. This term also has roots in the ancient Manyoshu collection from the Heian period and carries the meaning of "something used to be here" rather than "nothing is here."
In this exhibition, you will find works that consist of multiple layers of glass drawn with white ink and semi-three-dimensional pieces in block-like forms.
Please take a moment to appreciate the traces of what used to exist, encapsulated within transparent glass by Sayaka Kubota in her exhibition titled "Monuke."
久保田沙耶「もぬけの城」
SAYA KUBOTA "Shed skin of life"
Open Thu~Sun 13:00~19:00
2023.9.28(Thu)-10.22(Sun)
久保田沙耶
1987年、茨城県生まれ。
筑波大学芸術専門学群卒業。
東京藝術大学大学院美術研究科博士後期課程美術専攻油画研究領域卒業。
瀬戸内国際芸術祭2013で発表された「漂流郵便局」は、以前郵便局として使われていた建物を使用し、届け先のわからないモノ、コト、ヒトに宛てた手紙を預かるアートプロジェクトとして大きな反響を呼ぶ。近年は2015年ロンドンのアーティストインレジデンスで訪れた美術修復学校での経験を契機とし、失いかけているモノの価値や存在の再構築を試みている。
久保田は過去の記憶や日常の何気のない風景、人や場所との出会いによって生み出される痕跡などを組み合わせ、平面や立体など複数のメディアを使い、その表現に幅を持たせている。
今回の展覧会タイトルになっている「もぬけ」とはもともと「もぬく」という動詞があり、蝉や蛇が外皮を脱ぎ、脱皮するという意味や、抜けて外に出る、脱するという意味で、古くは平安時代の万葉集でも使われている。この言葉には「なにも無い」ということより「かつてここに何かが在った」ということが強調されている。
本展では、白いインクによって描かれたガラスを何層も重ねた作品と、分厚くブロック状になっている半立体の作品を展示する。
久保田によって透明なガラスの中に封じ込められたかつてここに在った形跡「もぬけ」を是非ご高覧ください。
SAYA KUBOTA
Born in 1987 in Ibaraki Prefecture, Japan.
Graduated from the School of Art and Design at the University of Tsukuba.
Completed the Doctoral Program in the Department of Fine Arts, Majoring in Oil Painting Research, at Tokyo University of the Arts.
Her art project "Drifting Post Office," presented at the Setouchi International Art Festival in 2013, garnered significant attention. It utilized a building previously used as a post office to collect letters addressed to unknown recipients, encompassing objects, events, and people. In recent years, inspired by her experience at a fine art restoration school during an artist residency in London in 2015, Kubota has been exploring the revaluation and reconstruction of things on the verge of being lost.
Kubota combines past memories, everyday mundane scenes, and traces born from encounters with people and places. She utilizes multiple media, including two-dimensional and three-dimensional forms, to diversify her expressions.
The title of this exhibition, "Monuke," originally comes from the verb "monuku," which signifies shedding or peeling away, such as when cicadas or snakes shed their outer skins. This term also has roots in the ancient Manyoshu collection from the Heian period and carries the meaning of "something used to be here" rather than "nothing is here."
In this exhibition, you will find works that consist of multiple layers of glass drawn with white ink and semi-three-dimensional pieces in block-like forms.
Please take a moment to appreciate the traces of what used to exist, encapsulated within transparent glass by Sayaka Kubota in her exhibition titled "Monuke."